torstai 21. maaliskuuta 2013

Rakkaudesta

Jari Sarasvuon luokse oli tullut kolme avioliittoaan mokannut mies, joka on myyntityön huippuammattilainen. Hän toivoi, että Jari osaisi auttaa häntä säilyttämään neljännen, juuri sitomansa liiton.

Jari kysyi mieheltä, kuinka usein tämä ison ja tärkeän asiakkaan tavatessaan on kyllästyneen näköinen. Tai kuinka usein hän lopettaa tärkeän palaverin vain kääntämällä selkänsä, ja kävelemällä autolleen.

Mies vastasi, ettei hän koskaan, tietenkään, tekisi niin.

Aina kun hän tapaa asiakkaan, hänellä on kasvoillaan ilahtunut ilme, ja palaverin päätteeksi hänen olemuksensa huokuu kiitollisuutta.

Sitten Jari kehotti miestä miettimään, millä tavalla hän kohtaa työpäivän jälkeen puolisonsa. 

Väsyneenä, perjantaipullon kuvat silmissä kiiluen hän astuu sisään ja urahtaa tervehdyksen vaimonsa suuntaan, eikä koskaan pysähdy tämän luo, todella huomioi tätä ja esimerkiksi suutele. Mies vain "rämpii himaansa nuolemaan haavojaan", joskus jopa häipyy matkoilleen ilmoittamatta.


Toinen kysymys, jonka Jari nimettömäksi jääneelle esimerkkimiehelle esitti, koski keskustelukulttuuria.

Kuinka usein tärkeän ja ison asiakkaan kanssa keskustellessa sinä paitsi osoitat asiakkaan olevan väärässä, niin kerrot että hän on myös idiootti ja pelkuri? 

Kuinka usein teet kauppaa piikittelemällä asiakasta ja todistelemalla omaa ylivertaisuuttasi?

Mies vastasi, ettei ikinä, kukaan ole tehnyt kauppaa tuolla tavoin toimimalla. 

Jari vastasi, että mies tekee tätä jatkuvasti kotonaan.


Miehet olivat tunteneet toisensa jo vuosikausia, mutta Jari ei ollut enää myyntitykin ensimmäisen avioliiton jälkeen halunnut käydä tämän luona kylässä.

Sillä aina saapui se sietämätön hetki, jota vieraat joutuivat todistamaan. Mies alkoi sättiä, piikitellä ja nolata vaimoaan. 


Jari kysyi kolmannen kysymyksensä.

Kuinka usein kostat asiakkaallesi, jos tämä rikkoo lupauksensa tai käyttäytyy huonosti?

Mies vastasi: en ikinä, annan aina anteeksi. Tuli mitä tuli, otan kaiken vastaan.

Sen sijaan kotona, Jari huomautti, sinä kostat puolisollesi joka ikisen loukkauksen, kuvitteellisenkin.

Puolisosi on elämäsi tärkein asiakas. Eniten hyvinvointiisi, terveyteesi ja onnellisuuteesi vaikuttaa vaimosi. On elämäsi tärkein päätös pitää elämäsi tärkeintä ihmistä elämäsi tärkeimpänä asiana. Mutta sinä annat parasta asiakkaillesi, mikä näkyy sinun myyntiluvuissasi, mutta sinä et anna kaikkeasi ihmisille, josta riippuu sinun elämäsi. Jospa käännät ajattelun toisin päin - ja itse asiassa on todennäköistä, että mitä enemmän annat vaimollesi, sitä enemmän annettavaa sinulla on myös työelämässä.
Kohtaaminen, kiittäminen, toisen ihmisen tunteiden sulostuttaminen ja suojelu - se että teet työtä. 
- Jari Sarasvuo
Jari Sarasvuo:  Rakkaus on ajanjakso yksinäisyyden ja kyllästymisen välissä (klikkaamalla pääset suoraan Yle Areenan sivuille kuuntelemaan ohjelman)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti